Nyvalgt Samepolitisk råd

Publisert av: Aslak Owren Publisert: 29. september 2024
Oppdatert: 29. september 2024
Lesetid: ca. 2 min

SVs Samepolitisk konferanse ble avholdt i Alta 27.-28. september, og der ble det blant annet diskutert strategi fram mot stortingsvalget i 2025, og valgt nytt råd for å lede det hele.

Som leder og nestleder fortsetter Lina Maria Karlsen og Hilde Marie Gaebpie Danielsen, bosatt i henholdsvis Guovdageaidnu / Kautokeino og Plaasje / Røros. Med seg på laget har de fortsatt Inga Marie Nymo Riseth (Guovdageaidnu) og Mikkel Berg-Nordlie (Oslove) som begge har tatt del i SVs samepolitiske arbeid fra start.

Nyvalgte rådsmedlemmer finner vi Anna Hagland (Evenášši / Evenskjer) og Brynjar Andersen Saus (Romsa). Anna jobber til daglig som festivalleder i den markasamiske festivalen Márkomeannu og har lang fartstid i SV med erfaring fra kommunepolitikken, mens Brynjar har sitt daglige virke som prosjektleder for Tromsø kommune. Sistnevnte har for øvrig en lang politisk karriere i Arbeiderpartiet bak seg, men har nylig valgt å bytte parti. I tillegg har Sosialistisk Ungdom utnevnt Vivian Kaulen Nedenes som allerede har markert seg i forumet gjennom aktiv deltakelse.

I tillegg til de faste medlemmene har rådet også en solid varabenk i Frode Haugstvedt Henriksen (Gáivuotna / Kåfjord), Jan Gunnar Kaino (Ålesund), Anton Petter Hauan (Guovdageaidnu) og Ragnhild Freng Dale (Bergen) som alle er gjenvalgt fra forrige periode. I tillegg ble Anja Lona Skogerbø (Trovvegarse / Trofors) og Eva Mikkelsen (Bergen) valgt, samt at SUs vara er deres Antirasistiske Leder Mina Minaie.

Dette sier gjenvalgt leder Lina Maria Karlsen om motivasjonen for å fortsette arbeidet:

Samepolitisk forum - logo. SV oversatt til nord-, lule,- og sør-samisk.