Samepolitisk konferanse i Alta 27. – 28. september

Leder av samepolitisk råd, Lina Karlsen. På SV sitt landsmøte 2023.

På konferansen kan du møte SVere fra hele landet som er engasjerte i samepolitikk, få skolering og ikke minst – påvirke SVs samepolitiske arbeid de to neste årene. Bli med!

SVs Samepolitiske konferanse er det høyeste organet i Samepolitisk Forum, vårt partis samepolitiske organisasjon. Samepolitisk Forum skal sikre at det samiske urfolkets rettigheter og interesser blir ivaretatt i politikken vår. Forumet er åpent for alle som er medlem i SV og SU og som har lyst til å bidra i dette arbeidet. Forumet drives av Samepolitisk Råd som velges for to år av gangen på Samepolitisk konferanse.

Finnmark SV er vertskap for årets konferanse som arrangeres 27.-28. september i Álta / Alta og vi håper du har lyst til å delta. Konferansen vil bestå av en dag som er åpen for alle publikummere (fredag), og en som er for SV/SU-medlemmer (lørdag).

Meld deg på her!

Program

Vi lover inspirerende innledninger og engasjerende diskusjoner. Dette vil du ikke gå glipp av!

Følg med på denne siden for oppdatert informasjon om program.

Rammene for programmet er som følger:

Fredag 27. september(åpent for alle)

15.00: Tur til Stilla med innledning fra Kjell Derås (Naturvernforbundet)

18.30: «Kasta på land – konsekvenser og reparasjon for sjøsamene» en samtale mellom Cato Kristiansen (Finnmark SV), Inge Eriksen (Bivdu), Tom Vegar Kiil (Kystfiskarlaget) og TBA (Sametinget)

Lørdag 28. september(for medlemmer i SV/SU)

Møte fra omtrent 09.00 til omtrent 16.00.

Blant sakene på agendaen er: Valgkamp 2025, SVs arbeidsprogram, årsberetning, regnskap, handlingsplan, budsjett, vedtekter og valg.

Dagen avsluttes med felles middag og sosialt samvær.

Praktisk informasjon

Deltageravgiften er på kr 500 og betales ved påmelding, enten ved bruk av bankkort, kredittkort eller Vipps. Lokal- eller fylkeslag som ønsker å melde på flere kan be om faktura.

Deltageravgiften dekker deltagelse på konferansen, overnatting og følgende måltider: middag fredag, lunsj lørdag og middag lørdag.

Dersom du ikke har mulighet til å bo privat, kan vi tilby overnatting på Alta Strand Camping & Apartments på hytter med plass til 2-4 personer. Ved behov for enkeltrom kan dette forhåndsbookes for et tillegg i prisen du må dekke selv.

Konferansen gjennomføres på Sami Siida Alta.

Siden det er dyrere å arrangere en nasjonal konferanse i Finnmark enn i Oslo ber vi deltakere om å søke reise dekt av lokal- eller fylkeslag først. For Samepolitisk Forum har det selvsagt stor verdi å kunne arrangere konferanse i Sápmi, så vi håper på forståelse for det. Ved avslag på reisedekning lokalt kan det sendes en henvendelse til nils-erik.flato@sv.no som inneholder ca sum for billigste reisevei også gjør rådet vurdering så raskt det lar seg gjøre.

Dersom du ønsker å få dekket reise må denne bestilles innen 31. august. Ta vare på bilag og kvitteringer. Dette er også fristen for å melde seg av dersom man ønsker å få tilbakebetalt påmeldingsavgiften.

Endelig påmeldingsfrist er 13. september.

Utsendelse av sakspapirer

Samepolitisk råd sender ut fullstendige sakspapirer 2 uker før konferansen. Dersom du ønsker å fremme en uttalelse eller andre forslag må dette sendes til samepolitisk@sv.no senest 6. september, for at det skal bli med i denne utsendingen. Det er også mulig å fremme uttalelser og forslag på konferansen, men da vil ikke Samepolitisk råd ha mulighet til å gjøre noen innstilling på forslaget.

For spørsmål, ta kontakt med Samepolitisk råd.

Saksdokumenter

Saksdokumentene lastes opp her når de er klare.

Tidligere konferanser

Saksdokumenter fra tidligere konferanser finnes på denne siden.

Samepolitisk forum - logo. SV oversatt til nord-, lule,- og sør-samisk.